dinsdag 29 juli 2014

Inspiratie voor de kinderkamer....... DIY Tipi tent!


Zo'n tipi tent is echt geweldig leuk!. Kids kunnen er uren lang mee spelen! Echt makkelijk om zelf te maken
Als je recht kunt stikken op de naaimachine dan kun je ook zelf zo'n geweldige tipi tent maken. Even naar de markt of de stoffenwinkel voor een leuk stofje en naar de bouwmarkt voor bamboestokken en aan de slag!
Wil je een grotere tipi? Gewoon het patroon wat groter tekenen, het kan bijna niet mis gaan.

Maak een tent naar eigen idee. In 1 kleur of van verschillende stofjes, met de naam van je kind er op, ramen er in of verlichting. Leg er een paar grote kussens in en de kids hebben een heerlijke (speel) plek voor zichzelf!

Benodigde materialen:
ca. 5 mtr stof
5 bamboestokken van ongeveer 1.65 cm lang
1 mtr touw
patroontekenpapier



Stap 1
Neem het patroon over op het patroontekenpapier. Uitknippen en op de stof leggen. Knip 4 keer het complete patroon en 2 keer de helft (dit wordt de ingang). Knip alle delen met een centimeter zoomruimte.


Stap 2
De onderkanten en bovenkanten van alle delen omzomen. Een snelle manier: zet je naaimachine op stand ‘racen’ en zigzag alle onder- en bovenkanten om. Daarna de onder- en bovenkanten 1 cm naar binnen vouwen en netjes de zoom dichtnaaien met een rechte steek.


Stap 3
De ingang: de kanten waar de ingang komt omzomen. Leg beide delen naast elkaar (zoals de ingang moet worden) met 1 cm overlap en naai ongeveer 34 cm dicht. De ingang is dan dus 100 cm hoog.


Stap 4
Naai de delen van de tent aan elkaar. Leg de delen met de binnenkant (de achterkant van de stof) op elkaar. De naad komt dan aan de buitenkant, dit lijkt niet logisch maar wordt straks weggewerkt!


Stap 5
Keer de tent om zodat de binnenkant aan de buitenkant zit. Per naad maak je je nu een tunnel waar de bamboestok in past. (De naad die net nog aan de buitenkant te zien was, valt nu in de tunnel.)
Je doet dit dus 5 keer.



Stap 6
Naai de onderkanten van de tunnels dicht zodat de stokken er niet uit kunnen schuiven. Keer de tent nu weer om zodat de goede kant van de stof weer aan de buitenkant zit. Bijna klaar!


Stap 7
Schuif nu de bamboestokken voorzichtig in de tunnels en leg het pakket vlak op de grond. Bind nu aan de bovenkant van de tent het touw strak om de stof en de stokken. Zo blijft alles goed op z’n plek zitten.


Stap 8
Zet de tent overeind, en zet de stokken goed neer. Klaar is je tipi!

Wij hebben gebruik gemaakt van foto's van Pinterest en het blog http://www.elskeleenstra.nl/









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen